Wednesday, 23 April 2014

Liikuntahaaste, viikko 3 ja 4

Huhhuijaa. Liikunnan lisääminen on näköjään johtanut siihen, etten enää ehdi istua alas kirjoittamaan blogia. Vaan nyt korjaan erheeni: raivasin päivääni aukon, jossa voi vain maata läppäri sylissä ja nyhjöttää menemään. Ja puhua liikunnasta, totta kai.

Ekan liikuntahaasteviikon mentyä sairastellessa piti tietenkin nykäistä tahtia ylöspäin entisestään. Tavoitteeksi tuli siis 7,5 h viikossa. Kolmannella viikolla onnistuin jotenkuten:


MA kävely 6,1 km / 60 min
TI Islon jumppa 60 min
KE kuntosali (jalkapäivä) 70 min
TO kuntosali (käsi- ja keskivastalo) 75 min
PE Islon jumppa 90 min
LA (krapula  )
SU kuntosali (jalkapäivä) 70 min

YHT. 425 min

Neljäs viikko taas meni osittain reisille pääsiäisreissun ja yhden ex temporen kaupunkihaahuiluillan takia. 

MA kuntosali 80 min
TI jumppa 60 min
KE (sattui paljon ja kaikkialle  )

TO kuntosali 60 min
PE kuntosali 45 min ja uinti ja improvisoidut lihastreenit altaassa 75 min (ja lopun aikaa lilluin kylpylän poreammeessa)
LA Oulu-kävely 6 km / 70 min
SU (istuin autossa)

YHT. 390 min


Sunnuntaina onnistuin autossa istumisen lisäksi tekemään klassisen kummitätimokan eli riehumaan kummipojan kanssa niin reippaasti, että selkä pahastui pahemman kerran. Maanantaina liikuin särkylääkkeen voimalla. Onneksi kuitenkin se ja eilisen avantoreissu auttoivat sen verran, että enää ei satu koko ajan. Varovainen kylläkin täytyy olla, joten jumpat jäävät tällä viikolla välistä. Panostanen aurinkokävelyihin ja kuntosaliin. Ja panostaa pitääkin, sillä ei noista kahdesta edellisestä viikosta tule kummastakaan sitä seittemää ja puolta, mikä pitäisi. Huhhui, kylläpä meneekin yllättävän vaikeaksi tämä haaste! Vaan en toisaalta valita, voisi aikaansa käyttää huonomminkin.

Matkailuvinkkinä Ouluun menijöille sellaista, että Oulun Edenin hotelli oli loistoratkaisu! Lähdimme itse rakentamaan reissua liikunnan ja hyvinvoinnin näkökulmasta (ja Kärppien toki). Mikäs sen mukavampaa kuin liikunta ja altaissa ja saunoissa lilluminen. Edenissä pääsi valitsemaan kahdesta kuntosalista (toinen lisähintainen ja uusi, toinen ilmainen ja Neuvostoliiton aikainen - mutta toimiva peruspunttisali!). Itse kylpylässä ei oikein voi tehokkaasti kuntouida, mutta innovatiivinen olento keksii kyllä kaiken maailman lihastreeniä altaissa. Esim. aaltokoneen aikaan käy ihan työstä pysytellä pinnalla päästämättä jalkoja pohjaan välillä. Terveisin Vettä sieraimissa -84. Lisäksi hotellin piha on meren rannalla, jos nyt sattuu esim. rannalla juoksemisesta pitämään. Ja miksipä ei pitäisi. 

Bonus: Edenin maisemaravintola on nimensä veroinen.


Sen sijaan en voi erityisemmin kehua shoppailu(liikunna)sta pitäville Oulun keskustaa. Yritimme epätoivoisesti metsästää minulle kevättakkia, vaan eihän siellä ollut oikein mitään putiikkeja. Joensuussakin on enemmän valinnanvaraa. Stockmann toki oli, mutta siinäpä ne Oulun erikoisuudet sitten olivat. Liekö kaikki vaatekaupat jossain Zeppelinissä tai muussa autokauppakeskuksessa? Ainut vaatekauppakiitos menee City Sportille, josta löysin uudet salitrikoot. Suuri, suuri kauppa, josta löytää kaikkeen aktiiviseen relettä ja rompetta. 

Mutta ei shoppailusta sen enempää.

Tällä viikolla olen onnistunut siis selkäkivusta huolimatta ässäilemään jo kolmen tunnin liikunnat, ja tänäänkin on meno salille. Jospa siis jo viimein pääsisi siihen viikkotavoitteeseensa! 

Monday, 7 April 2014

Liikuntahaaste, viikko 2

Toissaviikolla alkanut liikuntahaaste pääsi viime viikolla minunkin osaltani viimein käyntiin! Tapojeni vastaisesti vähän stressaannuin kaikesta siitä liikunnasta, mikä pitäisi ehtiä suorittaa, kun se ensimmäinen viikko kului kokonaan sairastaessa. Ja oli se liikunnan aikatauluun änkääminen kyllä hiton vaikeaa, mutta onneksi ihan jokainen elämäni viikko ei sisällä kahdeksasta seitsemään työskentelyä ilman ruokataukoja. Tai näin sopii toivoa.

Tavoitteena siis tällä hetkellä sellaiset 7,5 h / viikko, ja viime viikko meni näin:

31.3. Kuntosali (yleissali) lämmittelyineen 80 min
1.4. -
2.4. Kuntosali (yleissali) lämmittelyineen 80 min

3.4. (avanto)
4.4. Kuntosali (jalkapäivä + keskivartalo) lämmittelyineen 60 min
5.4. Kuntosali (käsipäivä) lämmittelyineen 55 min + kävely 4,1 km/ 40 min + rullailu ja venyttely 20 min = 115 min
6.4. Pyöräily 14,3 km/ 45 min + Kuntosali (jalkapäivä + keskivartalo) lämmittelyineen 80 min + rullailu ja venyytely 20 min = 145 min

YHT. 480 min

Maanantai oli ensimmäinen liikuntapäivä viikon tauon jälkeen. Luulisi, ettei viikon tauko paljoa paina, mutta väärässä olin. Tai sitten olin vielä vähän toipilasmoodissa, mutta hitto mitä liisteriä se oli. 

Tiistaina olin (onneksi?) niin kiireinen, että liikunnasta oli turha haaveilla. Yöllä en urheile.

Keskiviikkona menin taas liisteröimään. Maanantain tapaan tein yleissalin ajatuksella vähän kaikkea, koska epäilin, että esim. jalkoihin keskittyminen voisi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Salille menin tapojeni vastaisesti jo aamupäivällä, koska muuten ei olisi ollut saumaa lähteä ollenkaan. Illalla piti nimittäin juoda kuohuviiniä. Ja onneksi tuli tämä pakko, sillä keskiviikkoiltaan mennessä lähentelin hermorauniota. Paska viikko, liikaa tekemistä. Mutta voin kyllä kertoa, että ei ole montaa asiaa, mitä kuohari ei parantaisi. 

Ja ne asiat, mitä kuohari ei paranna, voit viedä avantoon. 

Vehkalahti, I love you.
Eka kerta, mutta ei ihan taatusti viimeinen. 1) Luonto ja järvenranta, 2) sauna, 3) leppoisan hyväntuulisia ihmisiä, 4) itsensä ylittäminen, 5) kylmä-kuumahoito, 6) järkyttävän siisti endorfiiniryöppy ja 7) parhaat yöunet viikkoihin kuukausiin. Aion viedä kaikki kaverini vielä avantoon, koska en halua kenenkään jäävän tästä paitsi. Ihan tiedoksi.

Noh, avantoa ei lasketa liikunnaksi, mutta jos sattuu olemaan menossa vaikkapa liikuntahaaste, suosittelen avantoa kipeiden lihasten hoitoon. Vehkalahtikin oli pullollaan urheilijoita, sillä kylmä-kuumahoito on tosi tehokas apu lihasten palautumiseen. 

Perjantaina uskaltauduin salille alakropan rääkkäykseen ja ihan kivasti se meni. Vähän kyllä jostain syystä tökki viime viikolla tuo salilla nyhjääminen. En tiedä, miksi. Tai no ehkä tiedän: jos ehtisi esim. syödä kunnolla, voisi ehkä jaksaa vähän paremmin.

Lauantaina oli käsipäivä, jossa yritin löytää kadonneita hauiksiani. Löytyivät, vieläkin sattuu. Virpin kanssa kävimme myös reippaalla kävelyllä, joka päättyi hetken mieljohteesta Botaniaan. 

Botania on ihana.

Jalat olivat lauantaina ihan muusia, joten kaivoin illalla naftaliinista pilatesrullan ja rullailin lihaksia uuteen uskoon. Sattui pirusti, mutta tämäkin on tunnetusti supertehokas apu jumeihin. 

Sunnuntaina piti pitää alkuviikon taukopäivien takia tehopäivä, ja kävin sekä pyöräilemässä että salilla jalkapäivässä. Ja rullailin huolella, koska voi jalkaparkoja. 

Tavoite täyttyi mutta hirveä vaiva sen eteen piti nähdä. Onneksi nyt on tulossa työmäärältään helpompi viikko. Ehtii myös syödä kunnolla. Ja ehkä tällä viikolla nyt viimein uskaltaudun sinne jumppiin, ettei mene ihan salilla hinuttamiseksi tämä.